Translate

wtorek, 31 marca 2020

Test samodzielności.

Każdy zna powiedzenie, "wrzucić na głęboką wodę". Taka sytuacja spotkała nas teraz, albo się nauczymy pływać albo utoniemy. Jeśli ktoś, opierał swoje ćwiczenie Tai Chi na bywaniu na zajęciach, to nawet teraz nie zmieni swojego sposobu praktyki. Jednakże, może się okazać, że chcemy ćwiczyć, i obecna sytuacja pozwoli nam się usamodzielnić. Wszyscy dookoła piszą, o tym samym, jak ważne jest utrzymanie aktywności fizycznej, z którą łączy się także aktywność umysłowa. Chyba, że wolimy utonąć, poddać się tej trudnej sytuacji.
Ja, ze swej strony, staram się zrobić, co mogę aby pomóc w kontynuacji praktyki, może w rozpoczęciu, właśnie teraz, nigdy nie jest za późno. Słowem pisanym i czynem. Zapraszam do grupy Tai Chi w Bydgoszczy, piszcie z czym sobie radzicie, z czym sobie nie radzicie, w miarę możliwości postaram się pomóc.
Poniżej filmik, z początkiem Formy 85 i początkiem Formy Matki. Wszystkie początki form tradycyjnych są bardzo ważne i należy je jak najczęściej powtarzać. Kto ćwiczył, temu jest łatwiej, kto nie ćwiczył może spróbować, powodzenia.
Początek Formy 85
Początek Formy Matki
Dla pokrzepienia serc

czwartek, 26 marca 2020

Cel i motywacja.

Rozpoczynając naukę Tai Chi Chuan, naszym celem i motywacją jest nauczyć się jak najwięcej, czasami czegokolwiek, czasami celem jest osiągnięcie dobrego zdrowia i sprawności. Wszystko jest na wyciągnięcie ręki, wystarczy dodać wytrwałość w dążeniu do celu. Obojętnie, czym się motywujemy do ćwiczenia, nie przestajemy po osiągnięciu pierwszych rezultatów.
Dziś, najważniejsze jest, niepoddawanie się, kiedy wszystko wokół się wali i nasza codzienność bardzo się zmieniła. Gdy nasza swoboda jest ograniczona do czterech ścian i sporadycznego wychodzenia na zewnątrz, to warto mieć punkt oparcia, w tym co nas motywuje do działania.
Dla mnie punktem oparcia jest mój Tan Tien, kiedy jest źle, tam się koncentruję, to zawsze pomaga. Celu i motywacji już nie potrzebuję, podążam drogą i zapraszam wszystkich chętnych do wspólnej podróży. Jedni wytrwają kilka miesięcy, inni kilka lat, najwytrwalsi ponad dwadzieścia, razem łatwiej.
Tai Chi, można ćwiczyć niezależnie od wszystkiego, stroju, miejsca, stanu zdrowia, nawet kilka prostych ruchów wykonywanych świadomie daje pożądane efekty, lepsze zdrowie, mocniejszy i sprawniejszy organizm, teraz, to jest w cenie.
Bardzo dobrą praktyką, kompaktową, jest Tan Pin, Złota Pigułka ze stylu San Feng Tai Ki Kung. Ćwiczę ją codziennie, ma kilka wersji, każda jest dobra. Pracuje nad oczyszczaniem witalnej energii Chi, poprawia pracę z oddechem, pomaga rozluźnić talię i mostek, wzmacnia biodra i nogi, uczy rozluźniania ramion.
Pierwsza wersja, obrót w talii, bez udziału bioder, w drugiej wersji troszkę szersza pozycja, przenosimy ciężar ciała z nogi na nogę. Trzecia, pozycja tygrysa obracającego się w biodrach, aż do otwarcia. Ostatni sposób, to szeroko rozpostarte ramiona, w pozycji naturalnej. W każdej wersji możemy stać dowolnie długo, już jedna minuta przynosi efekty, powodzenia.
Przedstawienie w ruchu Tan Pin

poniedziałek, 16 marca 2020

Nic dwa razy się nie zdarza, zadania.

Od kiedy ćwiczę, to zawsze starałem się wykorzystywać każdą okazję do treningu z nauczycielem. Jeśli tylko mogłem, to uczestniczyłem we wszystkich warsztatach i obozach. Razem było ich setki, tysiące wspólnie przepracowanych godzin. Zawsze z myślą, że będzie taki czas, kiedy nie będę mógł uczestniczyć w takich zajęciach. Robię, to do dziś, nic dwa razy się nie zdarza, warto wykorzystywać wszystkie dane nam możliwości. Nie szukać wymówek i usprawiedliwień, nie oszukiwać samego siebie, wykorzystać okazję.
Teraz jest właśnie taki czas, który nie jest możliwy do wykorzystania inaczej, jak na praktykę własną. Warto postawić sobie konkretne zadania do zrobienia. Moje zadania były raczej olbrzymie, falowanie przez rok, piętnaście minut dziennie, przećwiczenie każdej pojedynczej techniki z długiej formy, po dwa tysiące razy, dwa lata. Było jeszcze wiele innych ale nie mamy aż tyle czasu, dwa tygodnie to krótki czas, może to być falowanie każdego dnia prze pięć lub dziesięć minut. Wykonanie ziemi dziesięć, czy dwadzieścia razy. Codzienne ćwiczenie ośmiu części brokatu. każde ćwiczenie po cztery lub osiem razy. Oczywiście, każdy sam może sobie znaleźć zadanie i nie chodzi tylko o liczby. Warto w czasie ćwiczenia, wykonywać pracę wewnętrzną, skupić się np. na zawieszeniu głowy, trzymaniu jej prosto, rozluźnieniu stóp i ich zakorzenieniu. Jeśli mamy klasyczne teksty, to zadania do wykonania, są wręcz na pierwszych stronach, jak dziesięć punktów Yan Chen Fu, jeśli nie mamy, to internet jest pełen tłumaczeń. Ćwicząc każdego dnia wzmacniamy ciało i ducha, poprawiamy odporność organizmu, a dziś bardzo się to przyda.
Piszcie o swoich zadaniach i doświadczeniach, w wiadomościach prywatnych i na grupie FB Tai Chi w Bydgoszczy

Nawet najsilniejsze drzewo może być powalone prze wiatr.

piątek, 13 marca 2020

Trzy rodzaje praktyki Tai Chi Chuan.

Trzy rodzaje praktyki w Tai Chi Chuan.
Pierwszym rodzajem praktyki w Tai Chi Chuan, od którego rozpoczynamy naukę, jest praktyka z nauczycielem. Poznajemy wszystko, co jest niezbędne dla naszego rozwoju, nauczyciel przekazuje nam swoją wiedzę i doświadczenie, które zdobył w taki sam sposób, od swojego nauczyciela, to jest konkretny przekaz z pokolenia na pokolenie. Dokłada jeszcze własne przemyślenia i doświadczenie, które cięgle narasta. Dlatego, warto mieć cały czas kontakt z osobą, która wciąż się doskonali.

Drugim rodzajem praktyki, jest praktyka z przyjaciółmi. Ma miejsce, w momencie, kiedy nie mamy kontaktu z doświadczonym nauczycielem, a sami nie jesteśmy w stanie ćwiczyć, ponieważ nie pamiętamy wszystkich ćwiczeń lub po prostu chcemy się spotkać z przyjaciółmi i wspólnie praktykować Tai Chi Chuan. Duża część naszych studiów tej sztuki, to praca z partnerem, bez niej nie da się wielu rzeczy zrozumieć.

Nastały bardzo dziwne czasy i powyższe dwa rodzaje praktyki mogą być mocno ograniczone, niekomfortowe lub mogą wywoływać nasze obawy. Pozostaje nam trzeci rodzaj praktyki, czyli praktyka indywidualna.
Jedno z wielu chińskich przysłów mówi, "że do mistrzostwa dochodzi się w samotności". Cóż nam więc pozostało w obecnym czasie, jak nie osiągniecie owego mistrzostwa.
Praktyka indywidualna, stanowi największą część pracy jaką należy wykonać. Nawet najlepszy nauczyciel na świecie, choćby był nim Yang Lu Chanem, za nas nie poćwiczy. To, co uda nam się osiągnąć samemu, zweryfikuje nauczyciel i przyjaciele.
Kilka rad na ten czas. Z uwagi na to, że teraz głównie będziemy pozostawać w domach, nie powinniśmy szukać wymówek od ćwiczenia, ruch w każdej postaci jest nam potrzebny, a najlepiej przemyślany. Przy braku miejsca, ograniczamy się do ćwiczeń pojedynczych pozycji i kroków. Najlepiej ćwiczyć wszystko, co się pamięta.
Mamy bardzo dobrą metodykę ćwiczenia. Forma Ojca, to nasza podstawowa praca z ciałem, uruchamia wszystkie stawy, mięśnie i ścięgna. Dba o prawidłową pracę organów wewnętrznych. Jest całością samą w sobie. Chcąc się rozwijać powinniśmy ćwiczyć początki form, które zawierają najważniejsze rzeczy, jak trzynaście podstawowych form, czy podstawową pracę z zasadami Tai Chi. Może, to być początek Formy Matki, czy 85 Form, nawet samo falowanie jest dobrym ćwiczeniem, Osiem części brokatu. Warto pamiętać o równowadze Tai Chi, praca w pozycjach statycznych musi być równoważona ruchem, formą lub chociażby kilkoma świadomymi krokami Dodałbym do tego, czytanie klasyki Tai Chi Chuan, medytację, stojącą bądź siedzącą i wytrwałość.
Ku pomocy, zakładam grupę na Facebook Tai Chi w Bydgoszczy zapraszam do zapisywania się. Będę się starał pomagac wszystkim zainteresowanym, słowem jak i z czasem jakimiś filmikami.
Dużo zdrowia i obyśmy zobaczyli się jak najszybciej.
No i wiosna idzie, a to daje nadzieję.

sobota, 1 lutego 2020

Broń treningowa, prezentacja.

Miecz prosty Jian, szabla Dao i szabla długa Miaodao. Taką właśnie broń treningową, drewnianą, tworzę w wolnym czasie. Po raz kolejny przedstawiam moje wyroby, tym razem także zapraszam na prezentację tychże w praktyce. Obecnie używam drewna egzotycznego, jak naturalnie fioletowy Amarath, bardzo twarde drewno i dość ciężkie. Hikora, z północnej Ameryki, piękny rysunek, twardość i ciężar. Miałem też do czynienia z drewnem grusz afrykańskim, Mahoń, rysunek i odporność, Padouk, soczysta czerwień i znowu południowa Ameryka, drewno Ipe Lapacho, niepalne i niepotrzebujące konserwacji. Z naszych europejskich gatunków, Buk, Grab, Jesion i Dąb. Waga mieczy od 600 do 800 gram, szabli około 700, długa szabla 800 do 1000, miecz dwuręczny 1000 gram. Długość ostrza mieczy od 70 do 75 cm, szabli około 70, długiej szabli 80-90 cm. Wzoruję się na dostępnych mi egzemplarzach broni białej. Broń treningowa powstawała prze ostatnie pół roku, każda jest troszkę inna, ręczna praca, punkt równowagi, pomiędzy 10 a 15 cm, od rękojeści.
Prezentacja odbędzie się 16.02.2020, w Bydgoszczy, przy Czerkaskiej 11, w samo południe, chętnych zapraszam.






środa, 27 listopada 2019

Pożegnanie z Lipową, ostatni trening, 07.12.2019

Minęło piętnaście lat, całkiem sporo, od kiedy pierwszy raz pojawiły się zajęcia Tai Chi na Lipowej 8 w Bydgoszczy. Na początku, było to Centrum Odnowy Psychofizycznej "Alter Ego". Kilka lat fajnej pracy, później przez kilka lat oprócz moich zajęć nic się tam nie działo. Kolejno wprowadziła się szkoła akupunktury, gdzie miałem swoje zajęcia Qi Gong i normalne zajęcia Tai Chi. Ostatnie półtora roku, to już wielka niewiadoma, w końcu obiekt został sprzedany, a nasze zajęcia się tutaj zakończyły. Przez te piętnaście lat, odbywały się regularne treningi Tai Chi i Qi Gong, nawet kilka razy w tygodniu, weekendowe warsztaty i różne, różności. Przewinęło się setki ćwiczących, mam nadzieję, że większość ma miłe wspomnienia. Dlatego też, zapraszam wszystkich, którzy chcieliby powspominać i poćwiczyć ostatni raz na tej sali Formę Ojca, w sobotę 07.12.2019, na godzinę 17.00. Będzie herbata i co kto przyniesie.






czwartek, 19 września 2019

Push hands, Praha 2019.

Po raz ósmy, spotkaliśmy się w Pradze, na Wyspie Strzeleckiej i wymienialiśmy doświadczenia poprze Tui shou. Pchające dłonie, to uniwersalna platforma wymiany doświadczeń pomiędzy praktykami różnych stylów Tai Chi Chuan i nie tylko.
W tym roku, po raz drugi została zaproszona Tina Faulkner Elders ze Szkocji, a pierwszy raz prowadził warsztaty także jej ojciec Gordon Faulkner. Praca pod okiem innych nauczycieli, to inne spojrzenie, na podobne tematy, którymi i my się zajmujemy. Zresztą obydwoje prezentują linie przekazu Wu Dang, do czego tez pretenduje nasza linia przekazu, chociaż jest inna. Tomasz Nowakowski, także prowadził jeden warsztat, jak i zajęcia z szermierki dla nas, Niestety nie wszyscy zaproszeni nauczyciele dali radę dojechać.
Przyjeżdżają tutaj ćwiczący z wielu kraj Europy, najczęściej wszyscy ćwiczą różne style Tai Chi Chuan, ale też i ludzie zainteresowani naszymi ćwiczeniami, a uprawiający inne rzeczy. W tym roku przyjechała grupa niemieckich praktyków stylu Shaolin, w swoich uniformach wyraźnie odznaczali się na tle innych. Udział w Push Hands wzięło kilkadziesiąt osób.
Jeśli ktoś ma otwarty umysł, to z każdym da się poćwiczyć i wymieniać doświadczenia.
Niestety w Polsce nikt na to nie wpadł i każdy dba tylko o koniec własnego nosa.
Warsztaty z Tiną odbywały sie prze budynkiem w parku.

 Dużo wspólnej praktyki


 Wieczorna gala, pokazy.

 Mnisi z Wu Dang







 Mnisi z Shaolin
 Ivo z szablą




 Tomasz Forma Matki


 Drugi warsztat z Tiną.


niedziela, 25 sierpnia 2019

Początek roku szkolnego

Plan zajęć na rok 2018/19
Daniel Żurawski   
13 sierpnia 2019
Z OSTATNIEJ CHWIL!!!


Najnowsza relacja z Push hands w Pradze 2018. 


W roku szkolnym 2019/20, rozpoczynamy już 02.09,
zapraszam do uczestnictwa w regularnych zajęciach,
jak i niedzielnych warsztatach.

Kontakt: e-mail  zur.daniel@gmail.com

tel. 605 66 00 18

Plan zajęć na rok 2018/19

Poniedziałek - Zajęcia grupy początkującej, godz. 17.00,
Tai Chi, Qi Gong, ćwiczymy około 90 min.
Dom Kultury Orion na Błoniu, w Bydgoszczy.

Poniedziałek - Zajęcia dla seniorów i nie tylko, od Października
GOK w Dobrczu, godzina 10.15, ćwiczymy około 75 min.

Wtorek - Zajęcia grupy otwartej, godz. 18.00,
Tai Chi, Qi Gong, ćwiczymy około 80 min.
Sala gimnastyczna ul Narutowicza 6 w Grudziądzu.

Środa – Zajęcia grupy otwartej, godz. 17.00,
Tai Chi, Qi Gong, medytacja, ćwiczymy około 90 min.
Centrum Lipowa 8, Bydgoszcz.

Czwartek – Zajęcia grupy zaawansowanej, godz. 17.00,
Tai Chi, Qi Gong, ćwiczymy około 120 min.
Dom Kultury Orion na Błoniu, w Bydgoszczy

Piątek--Zajęcia grupy otwartej, godzina 11.00,
Tai Chi,
Qi Gong, ćwiczymy około 90 minut,
Szkoła Yogi Katarzyny Szyńskiej ul Czerkaska 11, os. Leśne w Bydgoszczy

Sobota – Zajęcia w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku, godz. 10.00,
Tai Chi, Qi Gong, ćwiczymy około 60 min, od Października.
Sala gimnastyczna, ul Jeziorna, Sępólno Krajeńskie.

Niedziela – Podstawy szermierki Tai Chi.

Zajęcia w grupie otwartej przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych poprawieniem swojego stanu zdrowia poprzez praktykowanie form Tai Chi, Qi gong i medytacji. Poznawaniem historii naszej sztuki, czy podstaw filozoficznych na których opiera się system.

Zajęcia w grupie studenckiej przeznaczone są dla osób zainteresowanych całościową edukacją w sztuce Tai Chi uprawianej w naszej szkole. Tematy takich studiów to, filozofia taoistyczna, podstawy chińskiej medycyny tradycyjnej, odniesienia do sztuki walki, jak i wiele innych aspektów.

Zajęcia w grupie szermierki przeznaczone są dla osób bardzo zaawansowanych i tylko na indywidualne zaproszenie, jest to praktyka na wiele lat.


Informacje pod nr telefonu +48 605 66 00 18 lub przez e-mail  zur.daniel@gmail.com

Do zajęć nie jest wymagany żaden konkretny strój, wystarczy luźne ubranie i miękkie obuwie, najlepiej tekstylne, na płaskiej podeszwie.
Zajęcia w grupach początkujących, przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych poznaniem Tai Chi, spróbowaniem o co w tym chodzi.
Zajęcia studenckie przeznaczone są dla osób, które przećwiczyły co najmniej rok w grupie początkującej.
Kto jeszcze nie znalazł, tego zapraszam,
do czytania nowości treningowych na bieżąco  Tai Chi Chuan - Dziennik treningowy.

poniedziałek, 12 sierpnia 2019

Tydzień Kendo zakończony, Szymbark 2019.

Już po raz siódmy, spotkaliśmy się z Sensei Andrzejem Kustoszem, na biwaku Kendo w Szymbarku. Dużo pracy i wysiłku, rano pobudka o 6.30, następnie bieganie leśnymi drogami i trochę ćwiczeń rozciągających i oddechowych, czyli podstawy Tai Chi. Po śniadaniu pierwszy trening, trwający 2,5 godziny. W tym roku, pierwsza część, to Waza , druga Shinai Kyogi. Po obiedzie drugi trening, trwający 3 godziny, pierwsza część to Nihon Kendo Kata, druga Shinai Kyogi. Ćwiczyliśmy w ten sposób przez siedem dni, w środę po południu nie było treningu, więc regeneracja i wycieczka na pobliską Wierzycę, na której szczycie znajduje się wieża widokowa.
Spotkania w Szymbarku, to oczywiście dużo pracy w Kendo, ale też nawiązywanie nowych przyjaźni i przyjacielska atmosfera, kameralna, a kaszubska przyroda, surowa lecz piękna. Spotkamy się tu znów za rok.