Translate

niedziela, 12 kwietnia 2020

Ruch spiralny wszystkim rządzi.

Wszechświat, jest tak skonstruowany, że wszystko porusza się w sposób spiralny. Począwszy od skali mikro, jak budowa atomów czy nasz łańcuch DNA, skończywszy na ogromie jakim jest galaktyka, składająca się z miliardów gwiazd.
W Tai Chi, ruch spiralny jest podstawą dobrej koordynacji, spójności i idei działania. Bez tego, nasze Tai Chi Chuan wygląda i działa bardzo słabo. Centrum ruchu jest talia, oczywiście nie talia mierzona miarą krawiecką ale przestrzeń dolnego odcinka kręgosłupa, miednicy, brzucha i bioder. Każdy, nawet najmniejszy ruch staramy się rozpocząć z talii, wówczas będzie miał swoją siłę i dynamikę. Zostaną także spełniał inne zasady Tai Chi Chuan.
W Tai Chi, nie tylko pracujemy z ciągłym ruchem, jakim jest forma, składająca się z wielu kroków ale także z pojedynczymi technikami i krokami. Możemy je wykonywać wielokrotnie po sobie, co da nam możliwość dokładnej realizacji ruchu spiralnego. Od talii, ruch rozciąga się w górę i w dół.
Kilka przykładów jak pracować z pojedynczymi technikami.
Na pierwszym filmiku, odparcie i pozycja zamknięta, wielokrotnie powtarza się w zestawie 85 form, druga technika to "odepchnięcie małpy", w pozycji naturalnej, świetnie pracuje z krzyżową częścią kręgosłupa.
Na drugim filmiku, kreślenie symbolu Tai Chi w pozycji naturalnej,"omiatanie kolana i odepchnięcie", w pozycji łuku zatrzymanej, następnie "przenoszenie rąk miękkich jak chmury", "rozczesywanie grzywy dzikiego konia" i na końcu "tkaczka". Wykonywana z pozycji zamkniętej, trzymamy kulę i wykonujemy krok do przodu. To tylko przykłady ale jest co ćwiczyć, każdą technikę z formy, możemy w ten sposób wykonywać, zajmuje mało miejsca i jest kompaktowa w pracy całego ciała, powodzenia.
Ruch spiralny 1
Ruch spiralny 2

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza